• darkblurbg

IMAGINE deelnemers met INESPO naar Brazilie

Gepubliceerd op: 16-11-2016

Een reisverslag van Justus, Leon en Stijn. Vorig schooljaar deden zij met het IMAGINE project mee aan de duurzaamheidsolympiade van INESPO. Hier werden zij derde en zij zijn nu in Brazilië geweest om hun product daar te presenteren.

De reis begon na aankomst in Rio gelijk met een teleurstelling; niet alle koffers waren meegekomen: Justus heeft de eerste dag zonder koffer moeten uitzitten, de KLM vergoedde gelukkig wel een deel van de onkosten. Na wat papierwerk van KLM kon het avontuur beginnen. Eerste avond dicht bij het hotel wat gegeten, sfeer geproefd en de eerste indrukken gedeeld. Het kwik is hier duidelijk een stuk hoger, de mensen zijn erg laid-back en de taal blijkt af en toe toch een lastige barrière.

's Ochtends kregen we een prima ontbijt met worstjes, gebakken ei en watermeloen/papaya sap. Goed ontbijten, want we gaan de eerste ochtend een favela bezoeken. Onze gids is Freddy, een Rotterdammer met Kaapverdiaanse roots, die 5 jaar geleden besloot om zijn luxe leven in Nederland op te geven om te gaan wonen in Rocinha de grootste favela van de stad met misschien wel meer dan 300.000 inwoners. Hij leidt ons door smalle steegjes, langs een open riool en we mogen ook even zijn woonruimte bekijken. Hij woont met drie anderen op een zelfde oppervlakte als wat in Nederland één slaapkamer zou kunnen zijn. Er wordt in dezelfde ruimte geslapen, gekookt, gewassen en geleefd. De gevaren en drugshandel zoals die wel eens beschreven worden in blogs of het nieuws zijn nauwelijks te zien. We worden vooral langs de positieve plekken geleid, met als doel om toeristen een idee te geven dat niet alles crimineel is in de wijk. We hebben als afsluiter geluncht in een restaurantje in de favela, waar je je bord zo vol schept als je zelf wilt en vervolgens per gram afrekent. Daarna hebben we een hele andere kant van Rio bezocht. We zijn langs het strand van Ipanema een van de duurdere wijken van Rio gewandeld en hebben de ruige zee in ons opgenomen. Met de metro zijn we naar Lapa gegaan, bij aankomst nog weinig te merken van het uitgaansleven, maar nadat we tegenover de wereldberoemde Escadaria Selarón een steak gegeten hadden, liepen we terug langs een drukke markt waar we van alles konden halen, beeldjes, tassen, shirts, hoeden, sieraden en allerlei andere kitch waar toeristen hun geld aan uit durven geven.

De volgende ochtend weer vroeg op, want we gaan de jungle in. Onder het toeziend oog van aapjes en gieren volgden we het pad dat naar boven leidde. Het pad begon rustig en net toen we het ergste gehad dachten te hebben, moesten we klauteren via rotsen en boomstronken, waarbij we de stad goed konden overzien. Na een wandeling van 3 á 4 uur bereikten we het grote beeld van Jezus dat uitkijkt over de stad, althans bij mooi weer. Toen we boven kwamen, konden we zelfs het gezicht van het ruim 30 meter hoge beeld niet onderscheiden van de mist, laat staan dat we uitzicht hadden over de stad. Wanneer de mist voor een paar seconden uitweek en alle toeristen die de gok toch gewaagd hadden een kreetje van blijdschap lieten horen, konden we snel een foto nemen mét gezicht en de armen van het beeld. De terugweg met een treintje voerde ons naar de voet van de berg, vanwaar we een taxi terug naar het hotel namen. In de late middag, tegen het vallen van de avond, was het tijd om een duik te nemen in de zee en wat barretjes te bezoeken. Voetbalsupporters genoeg en op elke straathoek was er wel een café met televisiescherm waar men gezamenlijk naar de topper van Brazilië kon kijken; Rio de Janeiro tegen Sao Paolo, 2-2. Daarna ging het voetbalnachtleven door met andere wedstrijden en live Europese wedstrijden, die ook hier op de voet gevolgd kunnen worden. De sambabarretjes gingen nu ook open, en echte Braziliaanse samba vulde het straatbeeld. Toch op tijd weer terug naar het hotel, want maandagochtend vlogen we door naar Porto Alegre, waar we aan de bak moeten.

Op maandag was het weer tijd om te vertrekken na het kort maar krachtige verblijf in Rio de Janeiro. De volgende stop was Mostratec in Nuovo Hamburgo. Deze wetenschapsbeurs was natuurlijk het doel van onze reis, maar al gauw kwamen wij er achter dat toch wel het leeuwendeel van de projecten in het Portugees waren en dat wij daar vrij weinig van mee konden krijgen. Dit mocht de pret echter niet drukken, want onze Nederlandse uitstraling bleek al snel zeer populair bij de Brazilianen. Dus op woensdag, na veel interviews (met hulp van onze twee tolken) en foto’s, kwamen eindelijk de mensen van de jury. Ondanks wat lastige vragen was zij toch wel zeer tevreden over ons project. Dus om onszelf te trakteren op wat ontspanning, zijn we naar een wedstrijd gegaan van de lokale voetbalclub Internacional tegen Atletico Mineiro. De clubs speelden in de halve finale van de beker dus er was wel enige beladenheid en een mooie sfeer. Alweer veel meegemaakt en nog steeds niet klaar.

Toen werd het vrijdag, de laatste dag van Mostratec is aangebroken. ’s Ochtends moesten wij in tegenstelling tot de andere dagen wel vroeg ons bed uit. Om acht uur stond namelijk de eerste wedstrijd van het internationale voetbaltoernooi op het programma. Samen met de Brazilianen naast ons en één van onze tolken vormden wij een team. Zonder ook maar een wedstrijd te winnen, wisten we toch door de poulefase heen te komen. Samen met ons team zijn we uiteindelijk als derde geëindigd. ’s Middags hadden we nog de laatste presentaties en daarna was het afscheid nemen en naar de prijsuitreiking. Bij de prijsuitreiking werden we gehuldigd voor onze derde plek op het voetbaltoernooi. Bijna alle prijzen konden alleen gewonnen worden door Zuid-Amerikanen, maar deze reis was natuurlijk al onze prijs. Toch kregen we ook nog een eervolle vermelding voor beste (en enige) Nederlanders. Dit moest natuurlijk gevierd worden, want de volgende dag zat de reis er al weer op en vlogen we weer terug naar Nederland. We hebben het heel leuk gehad en kijken terug op een onvergetelijke, leerzame en inspiratievolle week.